Reprosoustavy R + L poslechové monitory Tesla ARS 641 (R12), center 2x Tesla ARS 840, surround L + surround R Tesla ARS 840, surround back L + surround back R Tesla ARS 840. Když si spočítáte váhu těchto jednotlivých reprosoustav, tak nebudete daleko od hodnoty 300kg. Zesilovač – AV receiver Onkyo TX-SR 876 (vzledem k tomu, že technický popis parametrů je asi na dvě stránky, tak se blíže rozepisovat nebudu), pouze uvedu, že čistá váha přístroje je poctivých 23 kg!!!
Tak tohle byl popis toho co mám zapojené já.
A protože se množí e-mailové dotazy k domácím kinům, dotazy k AV receiverům atd… tak si tady dovolím napsat pár řádek, ze kterých asi nebudou mít moc radost vlastníci běžně prodávaných AV recieverů a „domácích kin“,,, tedy spíš těch přístrojů, které jsou jaksi „zcestně“ nazývány domácím kinem. Výslovně upozorňuji, že níže uvedený text je pouze mým osobním názorem a že je dost pravděpodobné, že s ním nebude souhlasit řada „vynikajících audiexpertů a odborníků“ a „ředitelů zeměkoule“.Reprosoustavy:
Původně jsem si myslel (jako asi každý laik a začátečník), že pro domácí kino jsou dostatečné relativně slušné hlavní reproduktory (tj. levý a pravý přední) a k tomu nějaký střeďák a surroundy. Nebylo mi jasné, proč některé značkové firmy nabízejí domácí kino bez surroundů, pouze se třemi velkými a kvalitními předními reprosoustavami. Ale jak jsem postupem času sbíral informace a zkoušel zapojovat nejrůznější reprosoustavy, tak jsem zjistil, že realita je trochu někde jinde.
Základ děje u každého filmu je totiž to, co se děje na obrazovce, řekněme cca 60% zvuku. A to co se děje před vámi – tedy to, co je zvukově podstatné a co by měly reprodukovat přední tři reprosoustavy je cca 85-95% zvuku. Z toho vyplývá, že nejpodstatnější je jaké tři reprosoustavy použijete vepředu. Přitom by však centrální reprosoustava měla být minimálně stejných parametrů jako levá a pravá přední. Pokud použijete to, co je nabízeno v běžných prodejnách pod názvem „domácí kino“ – kde je centrální reproduktor skoro nebo úplně stejné „chrchlátko“ jako surroundy, tak slušný zvuk z tohoto zařízení prostě dostat nemůžete! A aby to nebylo na první pohled zřejmé, tak jsou tyto rádoby domácí kina doplněny „dunítkem“, které je honosně nazýváno subwoofer. Zvuk vycházející z této „škatule“ je většinou pouhým oříznutým mixem všech nízkých tónů filmového zvuku. Ideální by samozřejmě bylo použít všechny reprosoustavy stejných parametrů.
Co se týká využití subwooferu, tak dle mého názoru je subwoofer (i kvalitní) pouze nedokonalou náhražkou, pokud nemáte reprosoustavy schopné reprodukce nízkých tónů. (vyřešit ideální umístění jednoho subwooferu v místnosti totiž vůbec není tak jednoduché jak je většinou prezentováno).Takže základem domácího kina je to co se děje před vámi na obrazovce. Prostě potřebujete slyšet především to co probíhá před vámi a to co vidíte…. to je myslím docela logické. Při běžném stereu nám to zahrají levá a pravá reprosoustava,,, ale to platí pouze pro stereo. V okamžiku, kdy máme zapnutý prostorový zvuk tak nám to co se děje před námi bude reprodukovat centrální reprosoustava !!! Takže tady můžeme začít s tou první a nejdůležitější zásadou:
1. nejdůležitější u domácího kina je centrální reprosoustava, která musí být na co nejlepší úrovni. Musí být minimálně stejně dobrá jako levá a pravá přední. A pokud bude lepší, tak se tím rozhodně nic nezkazí. Pokud se podíváte na to co se běžně prodává v rámci chrchlátek, které se nazývají „domácími kiny“ jako center, tak vám na první pohled musí být jasné, že tato první a nejdůležitější zásada je brutálně porušena a následně nemá vůbec smysl pokoušet cokoliv takového zapojovat.
2. kvalitní levá a pravá reprosoustava,,, to je docela všem asi jasné. tj. zhruba ve kvalitě centeru
3. kvalitní surroundy – optimálně ve stejné kvalitě jako pravá a levá přední,,, toto řešení však nebude pro mnohé z finančního i prostorového hlediska řešitelné,,, takže co se dá dělat, tuto zásadu asi většinou nedodržíte. Ale zkuste alespoň použít stejné výškové a středové reproduktory jako u předních reprosoustav. Surroundy by ale měly být schopné reprodukovat i nízké kmitočty,,, takže zapomeňte na plastová chrchlátka a sáhněte alespoň k běžným slušným menším reprosoustavám…. tj. jako naprosté minimum bych viděl něco v úrovni ARS 9104, ARS 1014 a tak podobně.Tak to by bylo asi tak k reprosoustavám v rámci domácího kina. Další kapitolou je AV receiver,,, a to je opět na delší povídání… pokračování příště…. :-))) Jen si dovolím takovou poznámku – zapomeňte na to, že by vám AV receiver, který bude vážit méně než cca 10-12 kg byl schopen slušně hrát. Pokud chceme kvalitní zvuk, tak nemůžou být jednotlivé kanály „ošizené“ a to znamená více kvalitních (a tedy i těžkých) součástek. Přístroje, u kterých máte pocit, že ve škatuli je vzduch nebo polštář, místo asi tak deseti cihel můžete rovnou odložit jako nepoužitelné.Ono vůbec víceméně obecně platí to klasické: „co je těžký, to je dobrý“ Sice ne vždy, ale u reprosoustav se objem (a tedy i váha) projeví ve slušné hmotnosti. Můžete použít následující pravidlo… pokud vaší reprosoustavu zvedne manželka nebo přítelkyně… tak jí může rovnou odnést dozadu a použijte jí jako surround. A pokud odnese dvě najednou,,, tak ať pokračuje rovnou do bazaru :-))),,, to jsem asi trochu přehnal, protože i některé z menších reprosoustav hrají slušně (ARS 9104 atd…). :-)))Z výše uvedeného vyplývá, že pokud je na nějaké (byť velmi velké) krabici napsáno Home cinema (domácí kino) a vy jste schopni tuto krabici v jednom člověku uzvednout, tak v ní není Home cinema (domácí kino),,, ale pouze “ …. písk…písk….“
Se slušným domácím kinem půjdete minimálně na 5x…nejdříve AV receiver, protože škatule bude mít sakra velké rozměry a i s obalem, manuálem, ovládačkou, kabely atd… bude vážit ke dvaceti kilům. Jako druhou, třetí a čtvrtou procházku si uděláte s předními třemi reprosoustavami. A naposledy – tedy popáté půjdete se surroundy, které vám dovolím odnést najednou… tedy pokud to nebudou ARS 840 :-)))
A to jste si odnesli pouze kino s pěti reprosoustavami a ne se sedmi
Zesilovač:
Pro slušný zvuk domácího kina samozřejmě potřebujete také slušné zařízení, které bude vaše reprosoustavy živit dostatečně kvalitním signálem. Protože však jsou nové filmy nahrány v nových zvukových formátech, tak bohužel musíme použít také dostatečně nové zařízení, schopné tyto formáty dekódovat.
Vzhledem k nutnosti minimalizovat výrobní náklady jsou bohužel zařízení nižší třídy značně kvalitativně ošizená.
Máte-li doma některý ze starých (ale ještě poctivě vyrobených) zesilovačů, který používáte pro poslech hudby, tak byste při zakoupení nového AV receiveru nižší třídy mohli být silně zklamáni tím, že není schopen takového zvuku, jako váš starý stereozesilovač.
DVD přehrávač:
Protože připojíme DVD přehrávač digitálně HDMI kabelem, tak nám prakticky může být jedno jaký použijeme. Bude totiž fungovat jen jako „mechanika“ a vnitřnosti DVD přehrávače téměř nebudeme využívat. Naprosto stačí jednodušší typy v dostatečně kvalitním provedení pro trvalejší provoz.
Kabely:
HDMI kabel pro přenos digitálního signálu v základním provedení délky cca 1,5 metru je naprosto dostatečný. Cena je zanedbatelná. Při využití drahých kabelů rozdíl nepoznáte.
Zlacené konektory u kabelů mají smysl pouze tehdy, pokud je i druhý protikus (zásuvka) také pozlacená. Většinou tomu tak není a proto platit za pozlacený konektor zapojený do obyčejné zásuvky je nesmysl. Bude to horší než použít konektor i zásuvku se stejnou povrchovou úpravou.